Dansk Border & Fifeklub

Stiftet 2008

Referater generalf.

GENERALFORSAMLING DEN 28. FEBR. 2015.

Pers arbejdsplads i Fredericia dannede lørdag den 28. februar rammen om vores generalforsamling.

foto IMG 7563 foto IMG 7564
foto IMG 7565 foto IMG 7566

10.30 var alle ankommet (16 i alt) og blev bænket omkring den varme kaffe og rundstykker.

Fra kl. 11.00 til kl. 12.30 havde vi fokus på en række relevante fokuspunkter – temaer.

foto IMG 7576 foto IMG 7570
foto IMG 7572 foto IMG 7573

TEMAER.

Opfølgning på "Sådan gør jeg" ved Per.

Per gjorde status i avlsprojektet, hvori Henrik, Bjarne, Gert og Per deltager. Se selvstændig artikel under ”sådan gør jeg”.

Klasseinddeling/Fife Fancy Per og Frank

Per og Frank havde udarbejdet et oplæg til debat. Der var enighed om, at dommeren sammen med den for området ansvarlige kunne lægge klasser sammen ved ganske små tilmeldingstal.
excel ark med klasseinddeling

Standard for Fife Fancy ved Lars
Lars talte om 2 forskelligrettede standardlinier, som han oplevede (især i England). Han kunne dog konstatere, at vinderfuglene på vores udstilling også vandt på udstillinger sydpå. (se under Fife Fancy standard).

Tilmeldingsgebyr ved Gert

Tilmeldingsgebyr til udstilling er for øjeblikket kr. 20,00 pr. fugl for de første 10 stk. fugle over 10 stk. kan tilmeldes gratis.

Ikke fordi vores lille klub skal stile efter at få en stor kassebeholdning, og det er som sådan heller ikke formålet med den årlige udstilling at den skal kunne give et stort overskud, hvad den jo heller ikke gør, som det fremgår af regnskabet, som jeg synes ser meget tilfredsstillende ud.

Men jeg mener godt at vi kunne pynte lidt på resultatet ved at tage kr. 5,00 pr. fugl for det antal der overstiger 10 stk. tilmeldte fugle. Der kan jo med tiden blive tale om lidt fornyelse af enten udstillingsmateriale, eller andre ting ligesom klubbens beholdning af rosetter heller ikke varer evigt.

Hvad mener medlemmerne????

Her og nu ville man ikke ændre  den  eksisterende  ordning.

Udstillingsudstyr ved
Frank
Vi fastholder den gamle ordning. Vi låner Region Fyns udstyr.

Brev fra JFKK ved Knud

Knud havde modtaget en skrivelse fra Per Nielsen (JFKK). Omhandlende et ideoplæg til en sammenlægning af JFKK og DKK. Skrivelsen blev positivt modtaget. Vi håber, at vores forening også vil blive inddraget på et eller andet plan i den mødeaktivitet som kommer.

Rimet - intensiv ved Frank

Ganske kort fortalte Frank om emnet. Det vil på et senere tidspunkt blive taget op igen.

FØR SELVE GENERALFORSAMLINGEN FIK VI EN RUNDVISNING PÅ VIRKSOMHEDEN AF PER. EFTER RUNDVISNING OG EN MASSE HYGGESNAK OMKRING FROKOSTEN STARTEDE GENERALFORSAMLINGEN.

DAGSORDEN.

Dagsorden iflg. lovene:

-                Valg af dirigent og stemmeudvalg (2
personer)
Ole blev valgt til dirigent og til stemmeudvalg blev Bjarne og Per valgt.

-                Beretning fra formanden.
Beretning for 2014
Bestyrelsen har afholdt 3 bestyrelsesmøder – der er afholdt 2 udvalgsmøder om udstilling – referat fra møderne kan ses på vores hjemmeside
Vi har afholdt 2 sommermøder på henholdsvis Sjælland og Jylland. Det er nogle fornøjelige møder. Vi kommer på besøg hos hinanden og udveksler store og små erfaringer og ikke mindst er vore damer/mænd med. Det er en kanariedag af de allerbedste.
Vi har for 7. gang afholdt Nordisk Open. Det blev igen i år en stor succes. I runde tal samme antal fugle som i 2013, dog havde vi ikke ældre fugle med, eftersom vi ikke mere kan udstille dem – en beslutning truffet ved sidste års generalforsamling.
DBF havde igen, for 2. år, inviteret Gloster klubben. Klubben er et meget positivt element i udstillingen. Det ærgrer mig så, at de tilsyneladende ikke sætter mere pris på samarbejdet, at de end ikke finder det værd at nævne i deres referater i JFKK/DKK bladene og på deres hjemmeside. For mig er det meget skuffende og også en ubetænksom attitude, man herved lægger for dagen.
De to racer vi arbejder med er herhjemme og internationalt meget forskellig i antal. Fife Fancy er meget populær. Den er nem at arbejde med - dermed er ikke ment, at det er let at lave topfugle. Der er utroligt mange dygtige opdrættere, der arbejder seriøst med racen og på udstillingerne er der meget stor konkurrence, hvilket skærper interessen. Kvaliteten herhjemme kan vi være rigtig godt tilfreds med.
Borderen, må vi nok sige, har det svært. Der er tilbagegang over en bred kam og på udstillinger kommer der færre år for år. Racen har gennemgået en stor forandring de seneste 30 år. Der er fokuseret på forædling af eksteriøret i en sådan grad, at fertiliteten er tilsidesat. Det gør det bestemt ikke bedre med den usikkerhed, der er omkring Border buret på kontinentet. Tilsyneladende er det ved at falde på plads, da den tyske Border Fife Klub må bruge Border buret igen.
Vi er meget glade for det stabile medlemstal vi har. Det ligger på omkring 30 / 35. Der vil desværre altid være frafald, Det kunne vi måske reducere lidt, men alt i alt mener jeg, at vi er rigtig gode til at tage imod nye medlemmer og få dem til at deltage i vore arrangementer.

Bedømmelsen af fuglene i 2014 var som sidste år foretaget af engelske Andrew Triolo og Patrich Major. Det er særdeles vigtigt, at vi får internationale dommere til at vise i hvilken retning vore to racer udvikler sig. Det gjorde de rigtig godt og på et internationalt niveau. For at kunne forstå bedømmelserne, er det meget vigtigt, at vi selv kommer ud på skuer rundt i Europa. For at følge med i udviklingen - for at se, for at lære og for at forstå.
Til vores skue i 2015 kommer Nobert Bächler og Stevan Vatter som dommere, begge er internationale og har også dømt i England (Border Convention og Fife Fancy Federation).
Vi har talt lidt om eventuelt at lave en dommeruddannelse for medlemmer i DBF, om det skal munde ud i en dommereksamen, er endnu et spørgsmål. Vi kunne invitere to engelske dommere til at undervise. De kunne gennemgå de to racer - eksteriør, farver, fjer m.m. samt deres erfaring angående typiske fejl. Det kunne afholdes en dag eller to i september, hvor mange af fuglene er ved at være færdig.
Det ville også være dejligt om medlemmerne ville komme med ønsker/ aktiviteter, det kunne være ønsket om foredrag, et besøg af eller hos en eller anden opdrætter i ind- eller udland. Som ny opdrætter er det vigtigt at få inspiration fra mere erfarne opdrættere. Har man ønsker, så prøv at komme med forslag.
Jeg vil gerne bringe en meget stor tak til udstillingsudvalget og alle de som har hjulpet i forbindelse med udstillingen. Også en tak til alle vore damer for hjælpen til udstillingen, uden dem ingen julefrokost.
Til bestyrelsen - tak for en god udstilling- et godt samarbejde - og et rigtig godt DBF år.
Til slut vil jeg sige tusind tak til vore medlemmer for, gennem deres medlemskab, at slutte op om DBF.

Regnskab ved kassereren
Både regnskab for udstilling (785,-) og årsregnskabet (2159,-) blev gennemgået og godkendt.
Udstillingsregnskab
Årsregnskab

-                Fastsættelse af kontingent
Kontingent er uændret.

-                Indkomne forslag.
Ingen indkomne forslag.

-                Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer (Gert og Lars er på valg)
Gert og Lars blev genvalgt.

-                Valg af 1 Kasserer (Ole er på valg)
Ole blev genvalgt.

-                Valg af revisorsuppleant (Finn Enevoldsen er på valg)
Finn Enevoldsen blev genvalgt.
-                Eventuelt.
Intet.

Billeder: Jytte

DANSK BORDER OG FIFEKLUB

© 2011 Alle Rettigheder forbeholdes.